Úvod do Carcassonne

Carcassonne je mesto ležiace na juhu Francúzka, v provincii Aude, ležiace pri diaľnici medzi Montpellier a Toulouse a vraví sa o ňom, že je najzachovalejším stredovekým mestom v Európe. Pre návštevníkov tohto starobylého mesta je určite najzaujímavejšia opevnená časť mesta, ktorá leží na kopci po pravej strane rieky Aude. Táto stredoveká pevnosť je vidieť už z diaľky. Celá pevnosť je obohnaná dvojitými hradbami a napočítate tu celkom 52 veží. v tejto časti mesta sa tiež nachádzajú aj katedrála a hrad. Ulice sú úzke, plné obchodíkov zo suvenírmi, reštauráciami, kaviarničkami a hlavne turistami. Od roku 1997 je Carcassonne zaradené do zoznamu kultúrnych pamiatok organizácia UNESCO.

Z histórie mesta Carcassonne

V6. storočí p.n.l. sa na malom návrší nad riečkou Aude usadili iberskí Kelti. Ich nadvláda nemala dlhé trvanie, pretože už o3 storočia neskôr sa na tomto strategickom mieste usadil iný keltský kmeň (fr. Les Volces-Tectosages ) a založil tu gálske oppidum. Toto oppidum bolo nazývané neskôr Rimanmi Colonia Julia Carcaso.

Roku 122 p.n.l. dobyli túto oblasť Rimania a opevnenie niekdajšieho oppida vylepšili. Sťahovanie národov ich prinútilo k tomu, aby v úpravách pokračovali, v 3. storočí n.l. okruh hradieb zosilnili a pristavali niekoľko veží. Podstatná časť tohto opevnenia sa zachovala do dnešnej doby a tvorí vnútorný prstenec hradieb. Okruh pozostáva z 30 veží gálsko – rímskeho typu s veľkými oknami, aby bol uľahčený boj oštepmi.

Rimania ovládali región okolo Carcassonne až do polovice 5. storočia, potom padlo mesto do rúk západných Gótov. Hradné mesto zostalo v ich rukách až do roku 725 napriek tomu, že sa ich Chlodvig I. pokúšal v roku 509 neúspešne dobyť. V 8. storočí mesto obsadili Arabi, ale franský kráľ Pipin Krátky ich s pomocou západogotických kmeňov roku 759 zapudil a Carcassonne sa stalo franským lénom. Po smrti Karla Veľkého sa začalo s delením Franskej ríše. Mesto pripadlo Dynastii Trencavelov, za ktorých vlády (1082-1209) dosiahlo nebývalého rozkvetu. Gróf z Trencavelu nechal postaviť na najvyššom miesto pahorku uprostred hradného mesta opevnený zámok. Od ostatného opevnenia bol oddelený suchou priekopou a chránený 5 vežami. Prístupu bránia 2 padacie mreže a okovaná brána, ktorú museli kvôli znemožneniu zrady obsluhovať aspoň 2 osoby.

Ako prišlo mesto k svojmu menu

O vzniku mena Carcassone sa zachovalo niekoľko legiend. Tá prvá neznie tak romanticky, ale o to je asi pravdepodobnejšia. Prvé obydlia na mieste dnešného Carcassone založili Kelti. Z ich jazyka pochádza názov Carcaso. V stredoveku väčšina obyvateľstva nevedelo čítať a písať a tak si dôležité dokumenty nechávali spisovať pisármi. A pretože boli platení od dĺžky slova, sem tam si pridali nejaké to písmenko navyše, aby si privyrobili. A tak sa z Carcaso behom nasledujúcich storočí stalo Carcassonne. Iná legenda znie viac zaujímavo. Podľa povesti obliehal Carcassonne už piatym rokom Karol Veľký. Mestu pomaly dochádzali zásoby a obyvateľom nezostávalo nič iné, než sa onedlho vzdať. Hradná pani bola žena saracénskeho kráľa Balaacka, Carcas. Aby hrad zachránila, uchýlila sa k ľsti. Z posledných zásob nechala vykŕmiť prasa a keď bolo dostatočne tlsté, zhodila ho z hradieb priamo pred Karla Veľkého. Obliehatelia boli už sami na hranici vyčerpania a tak si pri pohľade na vykŕmené zviera mysleli, že na hrade musí byť jedla viac než dosť. Zničene sa teda obrátili na cestu k domovu. Rozradostená týmto úspechom nechala Madam Carcas znieť všetky mestské zvony. Karlovo vojsko si na odchode iba povzdychlo Madam Carcas sonnes, čo znamená Madam Carcas zvoní. A tak prišlo Carcassonne k svojmu menu.

Teraz pár informácií o hre Carcassonne ...

Základná hra - rok vydania 2001

Juhofrancúzske mesto Carcassonne je povestné svojim jedinečným opevnením, ktoré sa vyvíjalo od rímskych dôb až po časy rytierov. Hráči sa vydávajú so svojou družinou na cesty a lúky, do miest a kláštorov, aby hľadali šťastie okolo Carcassonne. Vzhľad krajiny je v ich rukách a strategické rozmiestnenie družiny, či už sedliakov, lupičov, mníchov alebo rytierov, určuje cestu k úspechu. Hráči vykladajú jeden po druhom karty s motívom krajiny. Vznikajú cesty, mestá, lúky a kláštory, na ktoré môžu hráči umiestniť svoje figúrky, aby zbierali body. Body sa započítavajú ako v priebehu hry, tak na jej konci, a preto je víťaz známy a po konečnom sčítaní. Tak ako je juhofrancúzske mesto Carcassonne povestné svojim jedinečným opevnením, tak sa hra Carcassonne stáva povestnou svojou úspešnosťou.

Rozšírenie I. Hostince a katedrály - rok vydania 2002

Obsahuje 18 stavebných kariet, 8 figúriek pre šiesteho hráča, 6 bodových kartičiek, 6 veľkých figúriek . Medzi nové kartičky patrí hlavne katedrála a hostinec. Hlavný prínos prináša možnosť zapojiť šiesteho hráča ! Pomocou katedrály v uzavretom meste navýšite jeho celkové bodovanie na 3-násobok .

Rozšírenie II. Kupci a stavitelia - rok vydania 2003

Obsahuje 24 nových kartičiek krajiny, 20 kartičiek tovaru, 6 prasiatok, 6 staviteľov, plátené vrecúško. Toto rozšírenie prináša do hry figúrky staviteľov, ktoré umožňujú dvojité ťahy. Ďalej figúrky prasiatok, ktoré umožňujú získať viac bodov za lúky na konci hry. Okrem toho obsahuje aj nové kartičky krajiny, ktoré obsahujú symboly rôznych tovarov, ktoré môžete získať. Kto nazbiera najviac žetónov tovaru daného druhu získa na konci hry body naviac.

Rozšírenie III. Princezná a drak - rok vydania 2005

Sada obsahuje 30 nových kariet krajiny, figúrky draka a víly. Drak do hry vnáša napätie až do samotného ukončenia. Môže lietať nad poliami, cestami, mestami a kláštormi. Len jeho prítomnosť budí u sedliakov, rytierov a zlodejov hrôzu, ktorí sa potom bezhlavo utiekajú k svojmu pánovi. Ďalším nebezpečenstvom je princezná. Je tak krásna, že každý rytier stratí srdce a namiesto plnenia svojich povinností v meste s ňou radšej utečie. Pravým opakom je figúrka víly, ktorá dokáže ochrániť nielen pred drakom ale aj pred princeznou. Ďalej pribudli kartičky s tunelmi, sopkami a kláštorom v meste.

Rozšírenie IV. Veža - rok vydania 2005

Ďalšie, už štvrté v rade veľkých rozšírení k hre Carcassonne. Hráči majú teraz príležitosť stavať do výšky - stavať veže. S tým sa samozrejme spája tiež funkcia strážnych, ktorí z veže dohliadajú na dianie v okolí. Je tiež možné zajať protihráčove figúrky a držať ich vo väzení. Neskôr je možné väzňov vymeniť za určité výhody či požadovať výkupné. Hra ponúka nové taktické možnosti, ktoré iste uvítajú všetci priaznivci Carcassonne .
Obsahuje: 18 kariet krajiny, 30 drevených dielov veží, stojan na dieliky, pravidlá

Rozšírenie V. Opátstvo a starosta - rok vydania 2007

Opátstvo - každý hráč má kartičku opátstva, ktorú môže jedenkrát za hru umiestniť namiesto normálnej kartičky. Opátstvo je možné umiestniť iba na voľné miesto, ktoré je zo všetkých strán obostavané. Umiestnená kartička sa počíta ako ukončenie cesty, ktorá do nej smeruje, i mesta, s ktorým susedí. Samozrejme, aby bola cesta vyhodnotená, musí byť ukončená tiež na svojom druhom konci (respektíve mesto uzavreté zo všetkých strán). Starosta - každý hráč má figúrku starostu, ktorú môže umiestňovať iba do miest. Pre umiestňovanie starostu platia rovnaké pravidlá ako pre figúrky rytierov. Jeho sila pri vyhodnotení mesta zodpovedá počtu štítov na kartičkách mesta. Povoz - každý hráč má figúrku povozu, ktorú môže umiestniť na cestu, do mesta alebo do kláštora (samozrejme podľa pravidiel pre všetky figúrky). Po vyhodnotení si hráč môže povoz vziať späť do zásoby alebo ho presunúť na bezprostredne susediacu cestu, mesto alebo kláštor. Územie, na ktoré povoz premiestni musí byť neobsadené a nedokončené. Stodola - každý hráč má figúrku stodoly, ktorú môže umiestniť na spoločný roh štyroch kartičiek lúky, pričom štvrtú kartičku lúky práve sám umiestnil. Stodolu je možné umiestniť aj na lúku, na ktorej už sú sedliaci. Ihneď po jej umiestnení sa vyhodnotia sedliaci (pri hre s 3.rozšírením tiež prasiatka) a vrátia sa majiteľom do ich zásoby. Stodolu hráč nesmie umiestniť na lúku, na ktorej sa už nachádza stodola iného hráča. Figúrka stodoly ostáva na lúke až do konca hry. Na lúku so stodolou sa už nedajú umiestňovať sedliaci. Ak sa v neskoršom priebehu spojí lúka so stodolou s lúkou so sedliakmi, lúka sa opäť ihneď vyhodnotí, ale za každé uzavreté mesto získava hráč len 1 bod (s prasaťom 2 body). Na konci hry získava hráč za každé uzavreté mesto na lúke, na ktorej má stodolu, 4 body. Obsahuje 12 nových kartičiek, 6 kartičiek opátstva, 6 figúrok stodoly, 6 figúrok povozov, 6 figúrok starostu